perjantai 6. kesäkuuta 2014

Dont steal, let the horse find you.

"For a lot of people it’s about self-discovery, finding things you need to adjust, change, or improve. When you find that the horse is compelled and interested in you, something in you changes. That can be healing or move you deeply. There’s a difference between mastering something physical and working with an animal. There’s a spiritual component to working with a horse. You’re dealing with the spirit of a live animal that thinks and makes decisions. In nature this animal would have nothing to do with you. 'NATURAL HORSEMANSHIP' is just words. It’s not natural at all. There’s an abundance of trust that must be developed for you [by the horse]. Imagine if humans were that pliable." - Buck Brannaman.

Olen huomannut kuinka lainaan, siteeraan kopion aina jonkun suuren, mahtavan, opettajan, mestarin tekstejä ja sitten voin rauhassa kertoa saman asian omalla kielelläni, omilla sanoillani. Toisinaan tarvitset sitä, mutta tänään tajusin (1min sitten), että minullahan on jo tämän päiväiseen kirjoitukseeni omat sanani joita lainata, mahtava tunne! Siis kerrottakoon että juoksin äsken jo julkaistuani tämän tekstin takasin koneen äärelle, kun mieleeni pulpahti oikeat sanat, jotka olikin minun omiani, ei Brannamanin, ei Huntin, ei Dalai-Laman, vaan MINUN Anna Porolan. Jätän silti tuon yllä olevan, koska siitä ajatus lähti kumpuamaan.

Työni, media ja omat hevoseni ovat taas tuoneet minut mietiskelemään ja havannoimaan erilaisia hevosmiestaitoon, hevosten kouluttamiseen liittyviä aiheita, tilanteita ja asioita.
Tämä teksti on peräisin kirjoittamastani artikkelista, tässä se on minun kirjoittamassa muodossa, ennen toimituksen ediointia.
"Ei ole yhdentekevää mitä luonnollisen hevosmiestaidon kerrotaan olevan. On hyvä olla tarkkaavainen missä yhteydessä siitä puhutaan. Hevoselle ei koskaan tule olemaan luonnollista kantaa ihmistä selässään, mutta hevosmiestaitojen oppiminen voi antaa mahdollisuuden työskennellä hevosten parissa, niin ettei se ylikuormita hevosta. Tiedostamalla oppisi, et saata oikeuttamaan itseäsi tekemään epäreilusti hevosta kohtaan" (Anna Porola, Hippos 2/2014)


Jotkut tekstit puhuttelevat heti, toiset selviävät sinulle vuosien päästä.
En muista enää haastateltavan nimeä, mutta aikaa on vuosia siitä kun näin tämän lauseen eräässä ruotsalaisessa hevoslehdessä. Se meni jokseenkin näin:
"If someone says he is a horsewhisper take your wallet and run as fast as you can in the other direction"
Kun tein ensimmäisiä omia kotisivujani ja yhdeksi otsikoksi muodostui "Luonnollinen hevosmiestaito" Muistan, kun en saanut siihen osioon mitään tekstiä aikaiseksi ja kun näin tämän tekstin, halusin välittömästi ottaa sen sivuilleni -Joku oli pukenut sanoiksi sen mitä minä en uskaltanut silloin sanoa ääneen, saatika kirjoittaa oma nimi alla. Kun aukaisit linkin, tämä teksti ilmestyi, kuin lakana tyhjälle sivulle. Nyt tajuan kyllä miksi näin oli ja kaikessa huumorissaankin, tuon lauseen alta löytyy totuus, jota oli vaikea uskoa ja nyt olla uskomatta.

En voi kuitenkaan kirjoittaa ettenkö olisi koskaan käyttänyt sanaa luonnollinen hevostaito, koska olen. Olen myynytkin sillä kurssin, koska tiesin sen kuulostavan ihmisten korvaan hienolle, mahtavalle, taian omaiselle. Ajattelin todella, että haitanneko tuo?..Nyt se vähän muistuttelee minulle, mutta vain ajasta jolloin en osannut pukea sanoiksi, sitä mitä olin tehnyt jo lapsesta saakka hevosteni kanssa, onnistuen, epäonnistuen, löytäen, hukaten. 
Kurssin aloitettua huomasin kuitenkin nopeasti, etten ollutkaan rauhallisuudessani ja hitaassa tempossani yhtään niin kiinostava hahmo, kuin jotkut toiset. Ihmiset olivat saaneet shown ja minä yritin vaatimattomuudessani vain kouluttaa hevosia, ihmistä.

Uskallan sanoa nyt, että mielestäni kaikki luonnollinen poistuu siinä vaiheessa, kun ihminen haluaa sitoa itsensä hevoseen. Oli aikoja jolloin luulin, että hevosen tulee kulkea perässäni irti ja liikkua jalkojeni lailla, että se tai ne asiat tekisivät minusta hyvä ja taitavan kouluttajan. Nykyään ymmärrän sen olevan egoni joka haluaa toimia noin, en minä ja pystyn tekemään valintoja tietoisempana omista tarpeistani ja haluuistani ja ymmärän mikä tai kuka minua liikuttaa milloinkin.

Meni kauan aikaa huomata, että se todella en ollutkaan minä, vaan egoni joka halusi nuita asioita. Dont steal, let the horse find you. Älä siis varasta, vaan anna hevosen löytää sinut ja sinun se. Anna valintojen olla avoinna. Tänä päivänä minulle kaikessa on kyse valinnoista ja siitä ettei hevoseni tarvitse pelätä valitessaan väärin. Siellä kohdassa minä olen auttamassa, kuin tien viittana tiellä, hevosen omalla tiellä, jossa sitä rohkaistaan olemaan itsenäinen, hevonen. Ego, kulkee mukana, se on vaikea hiljentää ja lähes mahdoton kytkeä pois päältä, siihen on luultavimmin pystyneet vain vuosikymmeniä oman henkisen kasvun ja tietoisuutta harjoittaneet munkit, zen-mestarit. Teen siis vääriä valintoja, ymmärräthän että se olet sinä joka valitsee väärin, ei hevonen. Hevosella on tieto vain omasta tarpeen tuotoksesta ja se valitsee sen tiedon siivittämänä, mihin asettuu maaten levähtämään? Millaista ruokaa se voi syödä? Missä se on turvassa?...

Hevosen ei koskaan tarvitse enää kulkea perässäni, olen ehkä enemmän tyytyväinen siihen että se huomaa minut ja minä sen ja sitten me voidaan kulkea omia teitämme. Ja juuri tässä kohtaa huomaan, että olen hevosten ympäröimänä, juuri sillä hetkellä kun luovun, luovutan, lasken irti egoni otteesta.
Ole siis tarkkana mitä sinulle kerrotaan, myydään, tarjotaan, sillä kaikki ei todella ole siltä miltä näyttää ja uskalla haastaa tämänkin tekstin kirjoitta(jat). Onko se egoni vain minä, joka halusi tämän tekstin julkaista kaikille luettavaksi? Siinäpäs pähkinää purtavaksi ja lisäisin vielä, että kokeileppas saatko kiinni siitä tunteesta, ajatuksesta, ahdistuksesta, mahtipontisuudesta, kun egosi sinua kuljettaa ja huomaa että voit antaa sen olla..Voin luvata, että päivässäsi on usempi hetki tulla tietoisemmaksi ja kehittyä omassa itsessään paremmaksi minäksi.
Ego ei asu täällä, sen on jättänyt jälkensä, vain jälkensä.

-Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti